„ЗАЈЕДНИЧКА РЕФЛЕКСИВНА ПРАКСА У ВРТИЋУ – ИЗАЗОВИ, ИСКОРАЦИ И ОСЛОНЦИ“
Председник Програмског одбора
Татјана Ристивојевић, педагог
Јубиларни петнаести стручни сусрети стручних сарадника и сарадника предшколских установа Србије одржани су од 23.-26.марта, 2023.године у Врњачкој бањи. Њих је обележио динамичан, квалитетан и богат програм који се одвијао у седам сесија, а бројем то изгледа овако:
- девет пленарних излагања;
- шеснаест радова;
- две видео презентације;
- седам радионица, и
- један округли сто!
Такође, приказан је филм у продукцији удружења: „Шта нам значи удружење“ и сет радионица „Станице за грађење заједништва – ЗРРРК“ (Засмејавање, Разгибавање, Распричавање, Размишљање и Креирање) !
Посебно нас радује да је учествовао до сада највећи број сарадника и стручних сарадника, и да су сви они дали велики допринос квалитету рада стручног скупа.
Шта је то што су модератори и учесници скупа препознали као квалитет:
Улоге стручних сарадника и сарадника препознате су као улога: партнера, покретача, мотиватора, лидера, организатора, јачање сарадничке улоге, видљивији је њихов утицај на структуру, и едукатор је за вођење дијалога.
Такође, наглашава се да су се највеће промене десиле управо у развоју партнерства на свим релацијама, у улози иницијатора и некога ко подстиче рефлексивну праксу. Препознато је да се улога стручног сарадника и сарадника мења у процесу имплементације, кроз промену уверења и вредности у колективу.
Учесници су навели да су од почетка примене Основа програма “Године узлета“ у својој установи највише пажње ( времена, енергије) посветили пословима:
- Развијање заједнице предшколске установе
- Развијање квалитета реалног програма учешћем на нивоу вртића
Када је реч о компетенцијама које сматрају својом јаком страном навели су:
Компетенције за сарадњу и заједништво, за развијање рефлексивне праксе предшколске установе и компетенције за овладавања употребом дигиталних технологија у функцији развијања заједнице учења:
- Сарадња и заједништво
- Стратешко ( развојно) планирање и праћење праксе предшколске установе.
Када је реч о компетенцијама за коју им је потребна додатна подршка:
- Развијање рефлексивне праксе
- Развијање квалитета реалног програма
- Овладавања употребом дигиталних технологија- у функцији размене између практичара, родитеља и представника локалне заједнице приказано је као ослонац и искорак у развијању заједнице учења.
Концепцијом Основа програма афирмише се јединствена професионална улога стручних сарадника и сарадника у развијању рефлексивне праксе и квалитета реалног програма кроз промену културе и структуре вртића.
Компетентност стручног сарадника за развијање рефлексивне праксе предшколске установе подразумева различита знања, умења и вредности, као што су покретање истраживања у контексту свакодневне праксе, грађење заједничких професионалних знања и уверења учењем кроз акцију, организовање различитих облика хоризонталног учења унутар установе и са другим установама.
Заједнички увиди су се односили на карактеристике процеса промена, њену контекстуалну природу и јединственост пута сваке предшколске установе у процесу промена.
Увођење малих промена у појединим аспектима праксе/система може довести до крупнијих промена на нивоу установе/система у целини.
Вођење промене процес који се не може дугорочно планирати, већ корак – два унапред, уз континуирано преиспитивање и заједничко промишљање на тему шта и како даље.
Учесници су истакли значај дељења лидерства, препознавања и ослањања на ресурсе које имамо (нпр. васпитачи који су високо мотивисани, отворени и спремни за промену), флексибилност у промени неких устаљених организационих форми и образаца функционисања установе (нпр. стручних актива васпитача, ВО-већа).
Увидели смо да је подршка потребна и нама (стручним сарадницима и сарадницима), и да се често осећамо преплављени бројним изазовима са којима се суочавамо у свом раду. Најзначајнији изазови о којима смо отворено говорили се односе на недостатке у динамици увођења различитих промена и процеса који се симултано одвијају у установи, а захтевају посвећеност стручног сарадника (план ширења и модел ЗПУ, реформа процеса самовредновања), као и неусклађеност захтева различитих система . Учесници констатују да не постоје одговори за многа питања у приручницима и правилницима који су пратили Основе програма и да је свако питање део реалног контекста који носи вртић заједно са васпитачима, децом, породицом и окружењем.
Учесници су сагласни да би уз адекватније планирање реформских процеса на системском нивоу и стручни сарадниици били успешнији у покретању и вођењу промена у својим установа.
Препозната је улога стручних сарадника других профила, који могу да помогну у развијању теме/пројекта са децом кроз истраживања васпитача предлозима, сугестијама и компетенцијама које имају, укључујући се директно у пројекат васпитне групе. На тај начин учењу нуде другачију перспективу и нове идеје за наставак истраживања.
Учесници на сесији истичу да су им презентовани радови открили ону форму документовања, потенцијале дигиталних технологија као подршку заједници и осећају важности и припадања, као и потенцијале културних понуда у локалној заједници кроз иновативан приступ истраживања деце.
Неки од закључака и кључних увида које можемо издвојити на крају су следећи:
- Стручни сарадник и сарадник је покретач акција, промена праксе, развијање реалног програма, заједничке акције, грађења односа, поверења и уважавања.
- У тим променама је неопходно ићи корак по корак.
- Све структуре које раде у предшколству пролазе професионалну транзицију
као савезници и партнери;
- Инклузија постављена на најширим основама бива онда када почев од конкретног заједништва свих у заједници оствари свој циљ и прерасте у подстицај свима !
Увид у рад и компетенције стручног сарадника иницирао је преиспитивање своје досадашње праксе, знања и уверења која имамо о детету, учењу, вртићу, преиспитивање својих навика и устаљене праксе које је неопходно да по повратку у своје Установе мењамо!
На крају желим да се захвалим члановима Програмског и Организационог одбора, као и свим учесницима Јубиларних петнаестих стручних сусрета стручних сарадника и сарадника предшколских установа Србије на датом доприносу.
Врњачка бања, 26.03.2023.године
У прилогу постављамо још мало фотографија….